Facebook – tips og tricks
Vandværkets egen Facebookside
Kom godt i gang. På nettet er der mange guides til, hvordan I opretter en Facebookside.
Guide: Opret en Facebookside: https://www.socialemedier.dk/guide-til-oprettelse-af-facebook-virksomhedsside/
Sig, du kan li’ mig
Når Facebooksiden er oprettet, skal I have jeres forbrugere til at “Synes om” om jer. Så får de nemlig jeres opslag ind på deres egen Facebook, og så kan de dele, like og kommentere jeres opslag. Og sådan kommer I bredere ud med jeres budskaber.
Sådan kan I bruge Facebook
Alt om vand og vandværket. Kun fantasien sætter grænser. Her kommer nogle eksempler:
- Åbent hus-arrangementer på vandværket
- Meldinger om ledningsbrud
- Opfordre forbrugerne til at melde mulige ledningsbrud ind
- Driftsforstyrelser
- Vandingsforbud
- Dele infografikker med sparetips og andre gode råd med jeres forbrugerne. Vi har lavet en række forskellige grafikker, og der kommer løbende nye til.
Fif til opslag på Facebook
- Et kort budskab er ofte et godt budskab
- Billeder og video gør sig godt på Facebook
Brug mobiltelefonen – det er hurtigt og nemt, og det gør ikke noget, at det ser håndholdt ud.
Bliv inspireret af andre vandværker
Flere og flere vandværker har deres egen Facebookside. Hold øje med dem og lad jer inspirere. Her er et lille udpluk:
- Vindeby Vandværk
- Nødebo Vandværk
- Alsønderup Vandværk
- Give Vandværk
- Tune Vandværk
- Hjørring Vandselskab
Fælles bysider på Facebook
Mange byer har fælles bysider på Facebook for eksempel Oksbøl og Borup. Her kommer I nemt og hurtigt i kontakt med jeres forbrugere.
Modvind på de sociale medier
På sociale medier er det ikke altid, at den gode tone hersker. Desværre. Men det skal ikke afskrække jer fra at oprette en Facebook, for der er trods alt fere fordele end ulemper.
I kan få hjælp i sekretariatet – kontakt kom@danskevv.dk.
Tips til at håndtere modvind
Det handler faktisk mere om psykologi end kommunikation.
- Vær imødekommende, afvæbnende og afdæmpet over for personen, der skriver.
- Anerkend, at personen har taget sig tid til at skrive
- ”Tak for dit input, det vil jeg tage med i min overvejelse”
- ”Tak fordi du bruger tid på at kommentere, det vil jeg tage med mig”
- Vis forståelse for, at personen kan have en dårlig dag
- Få debatten ud af Facebook
- ”Du får lige min e-mailadresse, så kan vi tage den videre der”
- ”Kom ned på vandværket, så vi kan tage en snak og en kop kaffe”.